• یک شرکت توانمند ، خودساخته و پویا در صنايع ملي پالايش و پتروشيمي
  • info@irppi.com
  • 031-32648279
برگزاری کارگاه آموزشی بهینه سازی تولید شرکت پالایش نفت بندرعباس

برگزاری کارگاه آموزشی بهینه سازی تولید شرکت پالایش نفت بندرعباس

.

.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که نام رسمی آن شرکت نفت ستاره خلیج فارس است، به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، پالایش گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، پالایش نفتا، ایزومریزاسیون، پالایش نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، ال پی جی و سوخت جت در کنار پالایشگاه نفت بندرعباس ساخته شده است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه با یک خط لوله به طول بیش از 485 کیلومتر از پالایشگاه های گاز پارس جنوبی تامین شده است.

بدین منظور در راستای بهینه سازی تولید، افزایش بهره وری و کاهش هزینه تولید این پالایشگاه، پروژه ای با همکاری اداره آموزش پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدت 3 ماه در سال 1401 در آن مجموعه اجرا شد.

هدف بهینه سازی تولید در یک پالایشگاه، تولید محصولات با ارزش از قبیل بنزین، سوخت هواپیما و دیزل با توجه به تقاضای بازار و محدودیت های دیگر است. هدف از این پروژه، بهینه سازی برنامه ریزی تولید در پالایشگاه ستاره خلیج فارس می باشد به طوری که با انجام بهینه سازی میزان تولید محصولات با ارزش مانند بنزین و میان تقطیرها با برآوردن تقاضای بازار و محدودیت های دیگر افزایش یافته و در نتیجه سودآوری پالایشگاه افزایش یابد.

 جهت بهینه سازی برنامه ریزی تولید پالایشگاه از دو نرم افزار قدرتمند  KBC PETROSIM و ASPEN PIMS  استفاده شده است که بر اساس برنامه ریزی خطی می باشد و قادر است طرح های پیچیده مانند پالایشگاه و طرح های پتروشیمی را که دارای محدودیت ها و متغیرهای زیادی است، به راحتی حل نماید. بنابراین، با استفاده از این نرم افزارها شرایط تولید بهینه آن پالایشگاه مدلسازی شد و در نهایت مدل اقتصادی بهینه سازی تولید آن، تکمیل و اجرایی گردید.